Thursday, October 15, 2015

Cinta kita


"Akak, teman Nisa' simpan ni dekat atas."
"Bolehh. Jom."

Terubat, itu yang aku boleh kata. Sementalahan hari yang penuh kesibukan, aku hentikan seketika untuk memberi kelapangan buat diri untuk jiwa untuk jadi lebih kuat.

------

Kami bertujuh bercadang untuk keluar makan-makan, jalan-jalan. Hanya untuk satu tujuan iaitu keakraban. Seawal masuk ke dalam kereta, aku mendengar luahan hati betapa sedihnya mereka kehilangan kawan yang bersama-sama dalam persatuan ini. 

Berkaca mata berjiwa tenang, Najihah. Berlesung pipit bersungguh-sungguh, Najla Fathi. Kecik molek penyeri suasana, Anis Syahirah. Berasal Sabah manis budinya, Shakira. Bergaya indah tegak pendirian, Sabarina. Berteman lama berhati baik, Saidah Nailah.

Pagi-pagi lagi aku bersiap sedia, jam sepuluh sudah mahu gerak. Sempat menyinggah ke Fellow Room, bayar yuran untuk majlis etika nanti. Sempat juga membantu para MRC; Aqilah, Alia dan Hasya serta Dayah  mempersiapkan diri untuk ke program Gen Z nanti.

Menuju ke Nu Sentral, sudah siap-siap aku fikirkan untuk membeli barang keperluan buat anak-anak Keramat. Kami menuju ke satu kedai makan Korea. Entah apa namanya, dan rasa dia ala-ala maggi kari yang berharga RM18 semangkuk. Haha. 

Sedang mereka menuju ke Aidijuma, aku melangkah bersendirian ke MPH Bookstore. Membahagiakan betul perasaan kaki melangkah tu. Rasa nak terbang! Cehh, hiperbola sangat. Dipendekkan cerita, gembira sebab dapat meluangkan sedikit masa bersama mereka yang selalu berkumpul tanpa aku. 

Sesampainya di UIA, cita-cita nak edit sikit kertas kerja Hamka tu, tapi letih punya pasal, terlelap sampai jam 7. huhu.

Bangun-bangun nak kena fikir hal lainnya. Hal yang membahagiakan 2.0 iaitu Keramat time! Siap-siap, jam 7.50 dah bersedia. Hihi. Semangatnyaaaaaa. 

Dari Mahallah Safiyyah bertemankan Timah dan Nurin, bertemu Fahmi di Tangga Besaq meninggalkan Ruby sendirian, menuju ke Mahallah Asma' menjemput si manis Fadhlin Rifqah, pertama kali bertentang empat mata. 

Rifqah comel! 

Tersenyum sepanjang masa sehingga tiba di muka pintu, "Kakak!" Jeritan yang membahagiakan. Hati berbunga-bunga bukan kepalang. Senyuman tak lekang. Rasa nak peluk setiap seorang. 

Gadis-gadis kecil masih lagi di tingkat atas, ada yang sudah tidur masih bertelekung. Ada yang main belon. Ada yang duduk bersandar. Ada yang tersenyum. Ada yang berkumpul.

"Awalnya dah tidur." - Kak Yati 
"Diorang demam." - Khaulah 
"Ehh.. Marihah pun?" tanya aku sambil melihat Marihah yang sedang tidur. 
"Takk, Marihah tak demam." - Zamilah
"Siapa yang demam?" - Kak Yati
"Shikin, Athiah dengan ..." - Insyirah
"Kejut. Bawak tidur dalam." - Kak Timah

Marihah pun terbangun dari tidur sambil tersenyum. Bersalaman dan hangat badannya. Cepat sembuhlah semua. Sobs. Kakak tak kuat tengok awak-awak tak sihat.

"Kakak, kite ada kerja sekolah. Susah." - Marihah. 
"Okay jom buat, tengok." 
"Nah." 
"Tunai.. Kredit.. Prabayar..aaaaaa, tak pandai akaunnn."
"Ini contoh soalan KSSR Darjah 6 tahun depan kak." terang Marihah lagi. 
"Nanti kita turun, abang Fahmi pandai akaun." 
"Jom."

Syuhada, membaca. 
"Cantik, hodoh. Besar, pendek." - Syuhada 
"Hoi, besar kecil lah." - Marihah 
"Syuhada baca sini meh. Cantik, beautiful." 
"Bi.. yu.. ti.. ful.. biyu.. tiful.."
"Pandai."
Nisa berkeliaran, berjalan. Anak kecil ini yang aku tegur waktu pertama kali dia tiba di sini. Pandai orangnya. Ujian Diagnostik yang dijalankan menunjukkan Nisa sudah pandai membaca seawal 5 tahun lagi. Bersama dengannya sepanjang waktu sehingga dia sudah terbiasa dengan kehadiran kami. Setahun berlalu, Nisa sudah pandai membawa diri menyantuni yang lain.

"Akak, teman Nisa' simpan ni dekat atas." 
"Bolehh. Jom."
"Hihi, bersepah sikit." Nisa' membuka almari bajunya.
Kelihatan sekeping gambar seorang anak kecil bersama ibunya, jelas tertera tulisan di tepi kiri bingkai gambar, "Mama sayang Nisa".

"Wahh, ni siapa?" terlanjur aku menuturkan kata, terlupa menjaga hati si kecil ini.
"Tiada siapa. Kakak nak gula-gula?" 
"Nak!" maaf Nisa'.
Di bawah, masih lagi mereka berempat menyantuni anak-anak ini. Fahmi memerah kepala memikirkan pembelajaran yang telah hampir 5 tahun ditinggalkan. Fatimah pula dengan riang tawanya melihat Fatimah Junior melukis rumah serta awan biru di langit. Nurin pula dengan cekal melayan kerenah anak-anak lelaki serta anak-anak perempuan yang lainnya. Rifqah pula memeluk dua anak-anak di sisinya. 

------

Terima kasih untuk kasih sayang yang terbagi. Terima kasih untuk bekal di malam hari, sedap! Gembira. Alhamdulillah.

#pray4ummah

 

No comments:

Post a Comment