Thursday, July 9, 2015

Memapah waktu

3 Julai
Jumaat

Buat Muhammad,

Malam jadi muram saat aku hilang tujuan. Tiada kesibukan yang memapah untuk aku melewati waktu. Aku jadi kaku dengan waktu.

Saat berdiam, aku jadi tersentak dengan apa yang berlaku. Aku jadi laju menekan aksara di papan. Mungkin sahaja itu salah satu ciri aku di saat kegusaran. Mencari Dia di saat aku tak mampu menunaikan dua rakaat solat itu umpama kedinginan antartika yang menyucuk tulang-belulang. Aku jadi kaku dengan waktu.

Muhammad, satu hari nanti ingin benar aku berceloteh di hadapanmu. Menceritakan segala hal yang berlaku dalam dunia aku. Serakan warna yang bercampur aduk tanpa tujuan. Sekali lagi tujuan. Aku jadi kaku dengan waktu.

Hari itu, aku bertemankan Aminah menunjukkan jalan kepada dua orang sister yang mahu ke Kulliyyah of ICT tetapi sesat ke Kulliyah of Education. Sebenarnya KICT itu sangat jauh nun di atas bukit. Namun, kami berdua tetap menghantar mereka sehinggalah tiba ke blok E-18. Ternyata kelas mereka telah bermula. Bahasa Inggeris.

Ceritanya, aku meluahkan rasa kepada Aminah.

“Sebenarnya Min, hayati tiada sebab yang kukuh pun untuk berada di sini. Ambil semester pendek ini. Kalau lihat sahabat-sahabat lain, mereka punya niat dan tujuan masing-masing, nak perbaiki pointer, nak kurangkan subjek semester akan datang, terpaksa ambil dan lain-lain.” Jelas aku.

“Dan sebenarnya Min, aku cuma mahu bertemu Ramadhan, Ramadhan di sini. Dari jauh lagi dahulu aku perhatikan Ramadhan di sini melalui media sosial. Ternyata aku jatuh cinta padanya lebih dari segalanya.” Bicara hati aku Muhammad. Hanya di hati tersimpan.

Tetapi aku selalu kaku dengan waktu di saat semua pergi. Aku jadi sendiri dengan diri sendiri. Sama ada syaitan ada mahupun tidak, aku tahu aku salah. Wujudkah jalan untuk aku Muhammad?

Ternyata Muhammad, aku takut untuk berdoa kepada Yang Esa. Walaupun aku tahu Dia Maha Mendengar tapi akal ini melawan dengan hujah bahawasanya doa itu tidak akan dimakbulkan kerana dosa yang aku lakukan. Walaupun aku tahu Dia Maha Menyembuhkan, tapi akal ini melawan dengan hujah bahawasanya sesuatu itu tidak akan berubah melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya. Walaupun aku tahu Dia Maha Pengampun setelah aku berbuat keingkaran tapi akal ini melawan dengan hujah bahawasanya azab-Nya pedih dan perit sekali.

Dan akhirnya aku menangis Muhammad. Ke mana harusku bawa diri ini?

Ceritakanlah kepada aku Muhammad, bagaimana secekal itu jiwamu. Menongkah segala apa  yang terjadi di sekelilingmu. Bawa daku dengan indah senyum mu meniti cahaya agar bisa aku terokai dunia dengan indahnya untuk hidup kali kedua di sana.


Semoga waktu itu mampu diisi dengan sebaiknya hayat.

Salam Ramadhan #22

Sampai nanti,
Hayati

#pray4ummah

1 comment:

  1. hai awak, kemana hilang nya ketemu cuma pada minggu pertama hari tu. jomm masjid hoping? hihi

    ReplyDelete