Monday, March 4, 2013

Kawen? O.o

Hmm, kenape tbe2 masuk bab kawen ni? Haha. Gatai nak kawen ke ape? Pernah jugak tengok org lain nikah, si suami sarungkan cincin ke jari manis si isteri, mesti aku pegang jari aku jugak -_-" actually, sweet kot part tuu.. Haha~ mengadelah....

Tapi hakikatnya sekarang ni, semakin aku besar semakin aku rasa aku taknak kawen je. Bukanlah aku taknak kawen terus, menentang sunnah Nabi saw gituu. cuma sekarang ni aku taknak kawenlah. Kenape? Macam2 sebabnya.

Salah satunya, kakak aku yg dah kawen tu selalu cerita tentang susahnya nak mendidik anak. Uuu~ Dia pesan, "walau mcm mane pun mak ayah kite, terimalah sepenuh hati sebab susah yu jadi parents ni". Kakak ipar aku pulak pernah kate, bila dia hantar Irdina masuk Little Calliphs, Irdina dah pandai ucap syahadah. Kakak ipar aku kate, "malunye aku tak ajar anak aku mengucap".

Macam2 lagi cerita2 yang mereka kongsi pada aku. Semakin lama aku nampak tanggungjawab kat situ. Perkahwinan bukan sekadar "aku terima nikahnya" dan bukan sekadar "dia dah halal untukku" ~.~ atau "awak imam saya, saya makmum awak" erk~ ehem2. Sungguh aku tak sedia nak hadapi semua ni. O.o RESPONSIBILITY !!! Huge thing. Very huge. 

Baitul Muslim. sebelum nak bina tu, kena fardu Muslim dulu. akhirnya nanti akan membentuk khilafah Islamiyyah. hmm, InsyaAllah cerita tentang siasah akan menyusul. Pemikiran kena semakin besar, lagi2 dunia hari ini. doakan mampu nak berfikir tentangnya dan banyak membaca dan bertanya sebelum menulis. ameen~ eh, keluar tajuk! ok, kembali ke medan perkahwinan ;)

Pernah suatu ketika dahulu kala, aku yang suka main2 ni pernah berkata kepada seseorang "will you marry me?" -.-" Ya Allah. Kesian sahabat aku tuu. Terkejut dia. Beberapa bulan lepastu, dia ungkit balik cerita ni. Aku yang segan ._. Wehh, malu kot. Ish3. Tapi dgn tak tahu malunye aku pergi tanye, "so the answer?" dan dia pun jawab "saya jawab yes" hahahahahahahaha~ lamaran diterima~ ok,dua2 suke main2. Em, tak, lepas ni tak main2 perkara  serius macam ni. Hayat ne~ macam2. maaflah ye. WALAKIN, waktu tu aku main2 ke? :p mazah faqat~

Kembali kepada topik, masa sekolah dulu aku paling tak suka masuk bab munakahat. Susah! Bagi aku waktu tu lahh. Aku tak suka betullah belajar syariah part munakahat ni. Time Darjah6 sekolah agama dulu, subject ibadat 2, ada munakahat, jenayat dengan ape entah, mu'amalat kot. Part munakahat tuu aku main2 je belajar. Entah ade ke tak input masuk otak pun tak taulah. cemane nak belajar, umur aku waktu tu baru 11tahun dah cerita bab perkahwinan. BLUR @_@ Tapi, sampai ke tingkatan5 aku macam tu jugak. Fail betullah bab talaq semua tu. Nampak tak aku tak ready langsung nak kawen -.-"

Pernah suatu ketika aku telah dilamar oleh seorang lelaki. Ni betul2 punya tak tipu. Tak main2. Waktu tuu, aku confuse. Aku nak buat ape pun aku tak tau. Jadi, aku telefon mak, aku cerita sekian2. Mak cuma kate, "ikut ayulah, ayu yg nak kawen. Mak doakan yg terbaik je" o.O mak~ tapi sebelum aku buat keputusan, lamaran dihentikan atas sebab2 yg tertentu. Jadi, aku bersyukur sangat2 sebab aku tak perlu nak buat keputusan. Hee~ alhamdulillah.

Pengalaman dilamar tu, ajar aku banyak benda. Dah khatam bab munakahat ke? O.O em, dah pandai masak ke? O.O emm, dah cukup sedia nak jadi ibu? O.O bangun subuh dah betul2 awal ke? Ke 6.30 atas katil lagi atau kul7 pun tak sedor lagi? O.O dalam hati "belum" T-T so, cemane nak kawen? Hahaha!

Konklusi dari bab kawen hari ni, bersedialah sebelum menempuhinya. Langit tak sentiasa cerah. Mendung perkara biasa. Hujan ribut petir taufan guruh halilintar semua ade. Hee. Haa, boleh gelak lagi tuu! Ish3, ni benda serius bukan main2. Hmmm, sebelum aku bernikah, eh maju sangat tu... Sebelum aku menerima seseorang dalam hidup dan menyatakan 'Ya' atas lamarannya, aku perlu bersedia segalanya. Bab memasak, munakahat, mendidik, me aaa ape2lah yg berkaitan. Hmm, begitulah ;))

*dah bulan mac, beberapa hari je lagi genap 20tahun. Boleh kot cerita bab ni. Hehehe. :p ok bye!

Psst! Dengar sini!
*Ustazah Mazlina pernah pesan, lelaki sebelum kawen khatamkan tafsir ayat "ar-rijal qawwamun ala an-nisa" pehekan betul2. Yg perempuan, belajar penat dari sekarang, nanti anak sepuluh cemane. -Baik Ustazah!- hee

#pray4ummah

No comments:

Post a Comment