Tuesday, July 30, 2013

Bulan dipagari Bintang

Cuba mencapai sebiji mentol yang  wayarnya tepat menuju soket. Aliran elektrik telah pun dimatikan takut2 terkena renjatan elektrik pulak nanti, terpacak rambut. Heheh. Entah bagaimana, kaifa, how, cengkaman tangannya bagai tidak berdaya. Tiba2 mentol tersebut pecah gara2 terlepas dari tangan. "Allah" Itu je mampu ucap, lepas tersedar satu saat terus panggil mak.

"Emak! Sorry. Accidentally..."
"Eh, macam mana Yu? Terlanggar apa?"
"..."

----------

"Hah, dah pandai dah?" kata kakwa.
"Hewhew.. Bolehlah kot ni."
"Tengok tu, ada hangus jugak karang"
"Baik!"

Beberapa hari ni aku kerjanya tolong kakak aku tu buat biskut raya je. Haha. =.= tak payah nak gelak sangatlah kan.

Penat kot tolong mencetak dan membakar nih. Lagi2 petang tadi, biskut tu leceh betullah. Perlukan kesabaran yang tinggi. Nasib baiklah aku ni penyabar orangnya. Kahkah. Sorang2 kat dapur tuh macam err macam ayu lah. Hehehe.

Malam sebelumnya, aku yang sangat hyper pada waktu malam compare dengan waktu siang, sanggup bersengkang mata nih. Eceyhh. Padahal, memang bukan waktu tidur. Haha. Kadang2 malas nak layan diri sendiri. Hahaha. Opps, banyak ketawa. ._.

Okay, nak kata lah ni, tangan gua sudah penat setelah sebulan dimanjakan tup tup buat kerja tak henti2. Abang gua mintak tolong sambung cat pun gua tak sempat nak tolong. Ikutkan hati  semua orng dalam rumah ni malas nak cat rumah, almaklumlah dah macam lukisan graviti kat dinding tepi sungai area Pasar Seni tu haa hasil tangan Miza, Marini, Irdina. Fewhhh. Tapi kakak gua mintak tolong, sorrylah abang. Hihi. Susah jadi adik yang  baik ni. Wakaka.

Mak kata jaga biskut tuh, hangus nanti kena marah. Haha. Kakak gua memang garang, nasib baik gua ni tak simpan dalam hati, senyum je manjang. Mencari ruang untuk semua orang gelak sama. Takmolah tension2. Kata puasa. Ehem2. Kenalah fasobrun jamil.

Agaknya aku ni terkesan betul dengan kata2 Encik Marwan, katanya, bulan ni jangan pendam kata2 penting, contoh, aku sayang kau! Heh. Jadinya, even aku garang sikit dengan anak2 buah aku, tapi aku tetap hari2 cakap kat dyorang, "I love u Miza! I love u adik! Miza, do you love cik ayu?" dan dia jawab no =.= okay fine.

Haha. Makcik dyorang ni tak sihat agaknya kata dyorang. Entah aku yang perasan lebih atau apa, Marini Zahra atau 'adik' dah tak garang sangat dah dengan aku. Wahhh. Macam berjaya je teknik aku ni. Boleh teruskan gini. Hihi. Takpe kot kalau aku macam tepuk tangan sebelah pihak je kat sini. Bahaha. Eh, kenapa ayat aku macam bukan2 je ni? Bertepuk sebelah tanganlah! Ahaha.

Sebenarnyakan, masa malam tolong kakak aku tapi dia dah masuk tidur, haha, haiqal, aku dengan mak tak tidur lagi. Kesian kat mak. Nasib baik anak dia yang sorang ni macam gembira, cerita pasal kawan2, siap tolong haiqal buat pendidikan seni lagi. Buat kad raya yang ketiga -.-

Kali ketiga, buat cun sikit. Yang kali kedua, termelayu terakhir sangat, berpantun bagai dalam tu haa. Kali pertama, erk, hodoh sikit. Hahha. So, segala teknik seni aku pertaruhkan dalam kad yang ketiga tuh. Lepas balik tarawih tadi, Haiqal cakap...

"Yu, teman buat kerja sekolah."

Dia kata lagi, "Kawan aku suruh buatkan bintang dengan lampu pelita yang kau buatkan aku semalam."

Aku macam nak gelak guling2 sebab aku main bantai je buat tuh. Rupa2nya berseni jugak aku nih. Barulah student arts gitu. Kihkih. Dan, jeng jeng jeng! Kad ketiga tu Cikgu Seni bagi A+ kott! Awesome! Hewhew.

----------

Setelah sekian lama tak dapat Hadith2 berkaitan Ramadhan, alhamdulillah, Allah masih izinkan untuk dapat yang seterusnya. Waktu dapat tu pun tengah sibuk mencetak biskut raya tu haa. Hehe. Semestinya bahagia dapat tulis yang seterusnya dalam diari Ramadhan yang dah tak tersentuh dek sibuk yang memanjang.

Gua menghendap ayah kat meja dia mengaji al-Quran. Allah. Sentap gua. Lagi sikit je nak habis. T-T termotivasi sebentar. Jom istiqamah terus baca al-Quran! Semangat Hayat Semangat! Hehe.

Hadith tu berkenaan Lailatul Qadr dan Qiyamullail Rasulullah saw. Malam ni malam ganjilkan? Itulah pesanan baginda saw. Carilah malam seribu bulan padanya. Allah.

21 Ramadhan 1434 hijrah.
Lagi sekali ingat ye hayat. "Manusia yang baik itu ialah yang panjang umurnya dan yang banyak amalannya." :))

-----------

Adapun ia tidak terucap dek kata2, hanya di hati ia tersembunyi, semoga sampai kepada Yang Maha Besar di atas Arasy-Nya yang agung. Lantas dimakbulkan. Allahumma ameen.

#challengeBeforeEnteringGombak
#fighting!

#careOfUmmah
#pray4ummah

1 comment:

  1. melalui tulisan awak saya dapat bayangkan awak bercerita di depan kami. Macam selalu.. Allah rindunya!!!!! Sobs sobs. Entah dapat dengar pendapat yang tiba-tiba lagi ke tak... #ohgombak

    ReplyDelete