Monday, July 8, 2013

Kalak 2.0

Tengah duduk2 di petang hari, tiba2 kakwa cakap kat mak.

"semakin hitamlah si Awal tu keje menukang ni ha."

Awal ni anak ketua kampung. Baik budaknya. Em, macam adik-beradik dia yang lain, dia pun hafiz juga. Tinggi dah budak ni. Dulu kecik je. Rasanya dia pun dah habis hafaz 30 juzuk al-Quran sama macam kakak dia yg sulong, Syairah.

Sambung cerita, mak pulak berkata..

"Haah, tapi yang peliknya si Kalak tu pergi laut lah menukang lah apelah tak pulak semakin hitam. Putihh je"

Aku pun baru perasan, Kalak ni putih je, terdetik dalam hati, hah cahaya keimanan neh. (padahal dia memang cerah pun) haha!

"Kalak ni sebaya dengan ayu agaknya takpun atas dia. Yang penting bawah apis. Mak tak dengar sangat masa dia cerita haritu."

Okay2, gua reflek semula. Kalak ni selalu kerja dengan ayah, pergi laut, masak, menukang dan sebagainya. Ikut sumber yang sohih (ayah), Kalak ni rajin pergi masjid, subuh pun.

Aku pun bertanya dengan cepat dekat mak yg sedang rancak berborak dengan Kakwa.

"Haritu mak kate dia baru lepas SPM? Dia bawah kitelah macam tu." aku mendapatkan kepastian.

"Eh, ye? Ohh, bawah Ayu atas Ana lah macam tu."

Huk alohh mak neh. Baru gua terfikir nak cakap kat ayah untuk masuk minang dia. Kwang3. Menurut pembacaan di twitter, by budaktomato, nak carik menantu kena carik yg kat masjid g solat subuh. Haa, menepatilah tu.. >.<

-------------

Janganlah salah sangka, aku bukan betul2 pun kate nak masuk minang dia. Nak yg rajin macam dia. Rajin bekerja untuk dunia dan akhirat.

Semoga Allah rahmati mereka berdua (Kalak dan Awal). :))

#pray4ummah

No comments:

Post a Comment