Tuesday, July 30, 2013

Rabbi zidni 'ilma

Terkadang saat menulis di sini...
Menulis yang bukan-bukan di sini...
Dunia sedang meminta bantuan...
Kemelut berterusan...
Gejala pemusnah bermaharajalela...
Manusia semakin hilang perikemanusiaannya...
Alam musnah dek kerakusan...
Nyawa melayang bagai luruhnya dedaunan...
Penindasan dan ketamakan menjadi perkara biasa...
Penipuan dan pembohongan berterusan hebatnya...

Dunia...
Semakin kejam...


Terkadang saat menulis di sini...
Menulis yang bukan2 di sini...
Para cendekiawan telah sepuluh bahkan ratusan bahkan ribuan langkah ke hadapan...
Para pemikir memikir dengan kritis segalanya dalam pelbagai bidang...
Mencungkil punca permasalahan untuk mencipta solusinya...
Para agamawan yang berusaha keras memberi pemahaman dan memberitahukan kebenaran...
Mendorong sesama mereka mencipta kemenangan...
Agar dunia yang lebih baik tercipta...
Dengan izin-Nya...


Terkadang saat menulis di sini...
Menulis yang bukan2 di sini...
Aku tak pandai berfikiran kritis seperti mereka...
Apatah lagi mencari solusinya...
Ilmu agama saja bagai manusia kelemasan...
Tercungap-cungap mencari sumber udara...
Aku akan terus membaca walau tak faham mana...
Kadang2 berkerut juga, sakit otak aku mencari imejnya...
Tapi tiada dalam simpanan...
Jelas terpampang ceteknya pembacaan...
Ohhh, aku mula risau...
Tatkala dunia menjerit kesakitan...
Aku ketawa kegembiraan...
Sayangnya aku tidak merasai kesakitan dunia...
Selsema batuk sedikit sahaja aku mengeluh...
Apakah benar mencintai ummah ini?
Diam...



Terkadang saat menulis di sini...
Menulis yang bukan2 di sini...
Mulalah teringatkan penulisan2 insan2 hebat zaman ini...
Allah...
Aku tak faham...
Pelbagai perkataan aku tak pernah tahu ertinya...
Ini apa ni? 
Hmmm... Mampukah aku memahami erti kesakitan dunia?
Diktator tirani sahaja aku dah tak tahu suatu ketika dahulu...
Menggaru kepala saat diberi penjelasan...
Pembacaan diteruskan...
Walaupun kurang faham atau memang tak faham...
Ada waktu lapang nanti, aku belek semula penulisan2 tersebut...
Semoga Allah merahmati mereka...
Allahumma ameen......


Rabbi zidni 'ilman nafi'a warzuqni fahman wasi'a

No comments:

Post a Comment