Wednesday, December 12, 2012

السؤال؟ ^^

Sebelum bermula, orang yg kerja di kaunter pertanyaan tu seronok tak kerja kat situ? O.o

.+:':+._.+:':+._.+:':+._.+:':+.

Di malam yg indah ini, ku duduk termenung seorang diri.. cewwahh~ ;) hihi, sebenarnya tak bersendirian, di kanan marini zahra sedang nyenyak tidur, di kiri miza zafirah sedang bergelut untuk tidur. Kihkih

*3jam yg lalu, tidur, terjaga sebab apo kono eh budak neh -_-"

Sambil settle sambil type~
Hmm,  agak2 seronok tak jd tempat org bertanye? :D

Sebab kat rumah ne bile adik2 aku tanye, aku suka! Macam terasa best sebab dapat bagi tau ape2 yg dyorg tak tau. Bila aku tak tau, aku pun pergilah tanye org lain. Aku pun jadi tahu ^^

Dekat kelas pulak, Ustaz Maad suke sebut, السؤال؟ banyak2 kali. Aku yg pasif bertanye ne pun jadi sukaaa bertanye dalam kelas dia :D wow! Lagi2 masa Ustaz cerita tentang hari kiamat.

Masa tu belajar buat karangan الوصف dengan Ustaz. Caranya, carik tentang Hari Kiamat kat dalam al-Quran. Lihat, bagaimana Allah sifatkan setiap sesuatu tu. Imaginasi melayang-layang waktu tu. Tengok buku semula, wujud karikatur memenuhi ruang buku. Hehe~ comel jugak tp menggerunkan jiwa kalau diamati. Semoga mendapat syafaat di sana. Allahumma ameen~  #allahumma solli 'ala saiyidina Muhammad (banyakkan selawat, peringatan buat diri) ;)

Sampai sekarang kesan belajar الوصف  melekat dalam diri. Suka puji alam, suka puji langit, burung, ayam, pokok dan semuanyalah! Lets just say, subhanallah masya-Allah ^^ sama jugak masa baca al-Quran. Sampai excited nak baca page sebelah! (terasa sampai sekarang, hehe)

Nampak tak nak cakap ape?
Sebenarnya bagi akulah, jadi tempat org bertanya neh, tak lain bg semangat kat org lain. Dari tak tahu jd tahu. Dari gelap zulumat kepada nur cahaya. Dari jahil jd 'alim. Dari kurang yakin kepada yakin. Menjadi hamba Allah yg lebih baik ^^

Sungguh aku bukan tempat org bertanya. Tak semua benda aku tahu. Even aku pernah dengar tentang ape yg adik aku tanye pun, aku tak berapa nak okay untuk jawabnya secara betul2 ilmiah. Aku gunakan analogi2 yg mampu diterima oleh akal mereka dengan doa semoga Allah hidayahkan mereka dengan ilmu yg luas. Ameen~

Waktu cek Haiqal mengaji al-Quran, dia ada cakap 'Ne, Umie yg ajar'.. Hmm, إن شاء الله ilmu yg kita bagi pada org lain walau sekecil apa pun ia, kalau org tu amalkan pasti ada creditnya juga untuk kita. Berbahagialah wahai org yg menjadi tempat bertanya :)

ربنا زدنا علما نافعا وارزقنا فهما واسعا
اللهم آمين

#pray4ummah 

No comments:

Post a Comment