Saturday, January 12, 2013

Bila aku berfikir lagi-2

Aku duduk bersila di hadapan rak buku. Penuh. Penuh dengan buku2 tingkatan5 dahulu. Nak pergi recycle tak sampai hati :( sebab saya sangat sayang buku2 saya! Entah bila nak recycle semua tu. Tiba2, aku terpandang sebuah buku yang aku sangat3 nak 3tahun lalu.

La Tahzan. Karangan Dr. 'Aidh al-Qarni. Sudah lama tak pegang, tak buka, tak baca. Diambil sahaja, lalu berkata di dalam hati, Ya Allah, berikanlah hikmah dari buku ini. Amin.

Ditakdirkan, 181. Cinta Sejati muka surat 361-362. Waktu tu aku tak pasti kenapa Allah bukakan bab ini. Kerana dalam kepala aku tengah fikirkan hal tempoh hari. Rupa-rupanya, Allah kirimkan satu ayat yang berkaitan dengan hal yang bermain di fikiran. Ayat ni, dia bagitahu haritu.

Surah al-Maidah ayat 18.
Aku pun sambung baca ceritanya dalam al-Quran.

Pada ayat ke13: mereka suka mengubah firman (Allah) dari tempatnya...

Pada ayat ke15: Wahai ahli Kitab! Sungguh, rasul Kami telah datang kepadamu, menjelaskan kepadamu banyak hal dari isi kitab yang kamu sembunyikan, dan banyak pula yang dibiarkannya. Sungguh telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menjelaskan.
*cahaya:nabi saw. Kitab:al-Quran

Terima kasih Allah :) walhamdulillah

-----------

Jumaat yang lalu, telah mendapat pencerahan daripada seorang sahabat yang sangat dihormati mengenai topik tempoh hari iaitu isu penggunaan kalimah Allah.
Allah. Itu je yang mampu terucap tatkala membaca huraiannya. Sebagai idea untuk terus berfikir katanya. Bila ditanya ada pendapat lain? Krik krik krik. Aku diam. -_-" tak boleh dibawa berbahas aku ne.

Aku suka berfikir tetapi bukan cara ditanya direct dan perlu dijawab  direct hak tuu jugak. Memang otak terus jam! Hewhew. Kena train otak buat addmath biar cekap sikit berfikir. Aku dah terbayang otak aku sekarang ne lembik macam daging yang terbiar atas dulang o.O arghhh!

Untuk beberapa hari aku cuba menelaah kembali kata2nya. Aku salin di buku. Empat muka surat kesemuanya. Banyak jugak. Aku baca kembali. Krik krik krik. Tak boleh fikir pun! Apakah yang sudah terjadi ini? -_-" tak boleh berfikir membuatkan kita lagi sakit kepala rupanya. Headache headache.

Kebetulan ketika aku menyalin kata2nya dalam buku, mak datang tengok aku. Ditanyakan pada aku, "hishh, nampak ke tulisan tu yu? Tulisan jawi ke tu? Bersambung je?" hehe. Aku senyum je waktu tu, aku bagitahu lah, tulisan rumilah. Tengah salin tentang isu penggunaan kalimah Allah ne. Lepas titik terakhir aku salin, aku pun start bercerita kepada mak apa yang sahabat aku habaq maihh kat aku. Seronoknya cerita kat mak. :D terbuka sikit minda org dulu2 ne, biar takkmo terima maklumat dari satu sudut je. *untuk diri sendiri jugak. Hehe.

Jadi aku simpulkan, (cewwah, kesimpulan teghuih) hujah2 serta fakta2 yg dia bagi semua tak dapat disangkal lagi! No, bukan bermakna aku nak bantah. Tak tak. Aku nak terus berfikir lebih dalam lagi. Yang aku tahu, otak aku selalu bagi tahu, "ohh, macam ni rupanya al-Quran memperbetul apa2 yang diselewengkan oleh Injil..."

Dia kata, "Injil setelah ditahrif (diseleweng) masih menggunakan kalimah Allah. Penggunaan kalimah Allah dalam Injil tu masih digunakan walaupun telah ditukar, diubah makna dan konteks asal Nas.

Al-Quran kata, "Telah kafirlah orang yang mengatakan sesungguhnya Allah itu dialah al-Masih Putra Maryam" (al-Maidah:72)

Dalam ayat lain, "Telah kafirlah orang yg mengatakan Allah itu salah satu dari yang tiga (trinity)" (al-Maidah:73)

Al-Quran petik ni berdasarkan apa? Berdasarkan apa yang dipegangi oleh Kristian dan apa yang ditulis di dalam Injil yang telah diseleweng.

"Telah berkata Yahudi dan Nasrani bahawa kami anak Allah dan kami mencintainya." (al-Maidah:18)

"Tidaklah kami menyembah berhala ini melainkan untuk mendekatkan diri kami kepada Allah" (az-Zumar:3)

Walaupun dah diseleweng, penggunaan kalimah Allah tetap diaplikasikan oleh pentahrif kitab Injil. Dan al-Quran tak tempelak kalimah Allah tu. Al-Quran menempelak makna dan teks yang diubah, yang direka.

Kat negara2 Arab, kitab Yahudi dan Kristian memang pakai nama Allah pun. Yang Bahasa Arab jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu, adakah Allah itu boleh diterjemahkan? Itu persoalannya!

لن يطلق هذه الكلمة على غير أحد من المخلوقات

Wallahu A'lam. Kalau God nak terjemah kepada Tuhan, tak kisah. Tapi Allah memang tak boleh diterjemahkan secara mutlak.

Orang kafir ada Tauhid Rububiyyah, yg tiada pada mereka Tauhid Uluhiyyah (mengesakan Allah)"
Apabila ditanya kepadanya tentang penggunaan kalimah Allah di Malaysia.

Ini pendapatnya, "Saya sokong bahawa tidak haram bagi non-Muslim menggunakan kalimah Allah. Walaupun makna yang ingin disampaikan adalah bertentangan sama sekali dengan ajaran Islam.

Tapi...

Melihat kepada situasi di Malaysia. Saya membantah tanpa mengharamkannya. Wallahu A'lam. Saya bantah sebab orang Islam Malaysia sendiri keliru dengan benda ni. Jadi boleh timbulkan fitnah. Dakwaan takut orang Islam terpesong baca bible nanti. Wallahu A'lam. Takkan baca bible sekali je dah terpesong. "

Tambahan lagi katanya, "Mereka mengatakan bahawa takut nanti missionary Kristian ambil kesempatan untuk mengkristianisasikan masyarakat awam Malaysia. Takut orang Islam sendiri tak dapat bezakan mana satu Allah yg Haq.

Itu pentingnya ilmu agama yang dididik sejak kecil. Kalau dah kukuh pemahaman agama, paderi nak pakai jubah, pakai serban, pastu cerita pasal bible yang guna kalimah Allah kat orang awam pun boleh. Takde pun yang boleh tergugat."

-------------

Fahimtu. Hal fahimtum? Hadanallah insyaallah. Allahumma ameen~

-------------

Ya syeikh! Macam tak cakap haritu, Jazakallahu khairal jazaa'. Semoga Allah terus dan terus dan terus dan terus dan terus dan terusssss memberikan hidayah-Nya, ilmu-Nya, kasih-Nya, rahmat-Nya, pertolongan-Nya buat anta. Allahumma ameen~

# penulisan yang matangg. Eceiyhh. Padahal yang matangnya dia bukan aku -_-" haha! kena banyak membaca hayat. Baca, digest, fikir, keluarkan, bincangkan, konklusikan. ^^ dengan harapan dan cita-cita suatu hari nanti,  apabila berbincang sesuatu, ada sesuatu yang aku boleh perkatakan bukan menerima je semuanya ._.

#pray4me #pray4ummah

No comments:

Post a Comment